Skolminister Lotta Edholm besöker Stiftelsen Läxhjälpen
Skolminister Lotta Edholm och statssekreterare David Lindberg gjorde under veckan ett besök hos en av Stiftelsen Läxhjälpens grupper på Lillholmsskolan i södra Stockholm.
I veckan besökte skolminister Lotta Edholm och statssekreterare David Lindberg en läxhjälpsgrupp på Lillholmsskolan i södra Stockholm. Det var ett uppskattat besök från båda parter, där skolministern fick träffa både elever och läxhjälpare, samt Läxhjälpens generalsekreterare Henrik Szabo och operativa chef Ebba Myrsten.
Besöket inleddes med samtal med Lillholmsskolans rektor Lina Harrysson och biträdande rektor Kerstin Berglund som berättade hur Läxhjälpen skiljer sig från många andra insatser, där långsiktigheten och kontinuiteten sticker ut. Att läxhjälpare jobbar länge och lär känna eleverna har effekt på eleverna – både vad gäller betyg, men också mjukare värden som självförtroende och motivation. Rektorn berättade hur hon ser att Läxhjälpen är en viktig del av det kompensatoriska arbetet och att det finns en efterfrågan från eleverna om att gå på Läxhjälpen.
Genom besöket fick skolministern se hur Läxhjälpsprogrammet fungerar i praktiken. Både elever och läxhjälpare fick svara på många nyfikna frågor från Lotta Edholm och David Lindberg. Läxhjälparna Zubair och Nora var på plats och den kontaktansvariga läxhjälparen Katarina delade med sig av sina erfarenheter efter att ha jobbat flera år som läxhjälpare. Tidigare läxhjälparen Efe Can, som numera arbetar som koordinator på Läxhjälpen, berättade om varför han själv blev läxhjälpare. Efe berättade bland annat att han själv har upplevt och sett utmaningarna i sin egen grundskola, där många skolkamrater hamnade snett, och att han ville skapa förändring och ge tillbaka genom arbetet på Läxhjälpen.
Vårt arbete
Var du växer upp och vad dina föräldrar har för utbildningsbakgrund spelar ofta en avgörande roll för vilka som når gymnasiebehörighet i…
Våra samarbetsskolor
Stiftelsen Läxhjälpen samarbetar med högstadieskolor som ligger under rikssnittet i gymnasiebehörighet. Vi jobbar långsiktigt och fungerar som ett komplement till ordinarie skolarbete. Idag…