Innan jullovet anordnade Läxhjälpen en pepparkakstävling för läxhjälpsgrupper runtom i landet. Här presenterar vi de inskickade bidragen!
Pepparkakshusen har gjorts av läxhjälpsgrupperna på våra samarbetsskolor. Ett stort tack till alla som kommit med bidrag!
1. Frejaskolan. Motivering: ”Barnens tanke bakom denna skapelse är att de två stora husen bildar en skola och framför är skolgården med julpynt och leksaker och vi tre läxhjälpare är de tre vänstra gubbarna. Det står också en lekstuga lite skymd bakom gubbarna i högra delen av bilderna. Det var lite besvärligt att få till bygget och att det skulle hålla ihop utan att rasa och vi hade lite motgångar längs vägen men vi kämpade på tillsammans och fick ihop allting till slut. Mest arbete lades på hustaken, se detaljbild!”
”Barnens tanke bakom denna skapelse är att de två stora husen bildar en skola och framför är skolgården med julpynt och leksaker och vi tre läxhjälpare är de tre vänstra gubbarna.”
Elin, Billy, Adam och alla läxhjälpsbarnen i Frejaskolans tisdag-torsdag-grupp
2. Annerstaskolan (Stockholm). Motivering: ”Vi ville prova något nytt och använda vanliga pepparkakor istället för pepparkakshus.. det blev nog en flopp. Men eleverna hade jättekul ändå och samarbetade in i det sista.”
”Vi ville prova något nytt och använda vanliga pepparkakor istället för pepparkakshus.. det blev nog en flopp. Men eleverna hade jättekul ändå och samarbetade in i det sista.”
Annerstaskolan i Stockholm
3. Pettersbergsskolan (Västerås) Motivering: ”Läxhjälpen för oss och eleverna symboliseras med den ljusblåa färgen. Därför täckte vi husets tak med blå marsipan. Vi och eleverna ville ge huset en mysig känsla, som vi känner i vår lilla grupp under våra läxhjälpspass. Vi dekorerade med fina pastel färger och gav skorstenen lite bling bling känsla. Vi spritsade snö på kanterna för att det råkade snöa under tiden vi dekorerade huset. På sidan av huset har vi två bodyguards till skumtomtar som symboliserar oss läxhjälpare haha. Självklart glömde vi inte att lägga till ett fint dekorerat pepparkakshjärta som symboliserar kärleken bland eleverna och läxhjälpare. Slutligen byggde en av våra elever en originell blå snögubbe, något man aldrig sett förut, och en fin gran ur pepparkaksstjärnor. Vi och eleverna hade väldigt roligt med bygget!”
”Vi spritsade snö på kanterna för att det råkade snöa under tiden vi dekorerade huset. På sidan av huset har vi två bodyguards till skumtomtar som symboliserar oss läxhjälpare haha. Självklart glömde vi inte att lägga till ett fint dekorerat pepparkakshjärta som symboliserar kärleken bland eleverna och läxhjälpare.”
Läxhjälpare: Sara & Rahaf samt eleverna Narin, Zerrin, Selma, Cibell, Muhim.
4. Skälltorpsskolan (Göteborg).5. Elsa Brändströms skola (Linköping). Motivering: Här kommer tävlingsbidraget från grupp MO1 i Linköping!6. Nybyggeskolan TT1 (Västerås).7. Nybyggeskolan MO1 (Västerås). Motivering: ”Vi tolkade temat Läxhjälpen som ”en stuga för att känna gemenskap och kärlek”. Huset föreställer klassrummet vi har läxhjälp i och som ni ser har vi valt att göra den hemlik för att vi känner verkligen att Läxhjälpen är vårt andra hem. På taket har vi skrivit ”A” med gult och det motsvarar våra betyg idag som Läxhjälpen har hjälpt oss att uppnå. Skumtomtarna föreställer våra fina läxhjälpare som har tagit väl hand om oss.”
”På taket har vi skrivit ”A” med gult och det motsvarar våra betyg idag som Läxhjälpen har hjälpt oss att uppnå. Skumtomtarna föreställer våra fina läxhjälpare som har tagit väl hand om oss.”
Läxhjälpsgruppen MO1 på Nybyggeskolan i Västerås
8. Höjaskolan (Malmö). Motivering: ”Innan vi började med pepparkakshuset tänkte vi ut en plan över hur vi ska framföra en julkänsla. Julen är en tid som hela familjen samlas för att spendera tid med varandra. Man pyntar julgranen, lägger julklappar under granen och julbakar. Man skapar den stämning som gör alla lyckliga, glada, alla tillsammans för att ha roligt. Denna pepparkakshus vi har tillverkat har vi gjort med kärlek och gått utifrån allas perspektiv och tankar om julen. Avslutningsvis vill vi framför att oavsett vad du har gått igenom och kämpar med varje dag vare sig det är betygen, jobbet osv, är julen en tid som vi samlas och man har roligt tillsammans. God Jul och Gott nytt år!”
”Julen är en tid som hela familjen samlas för att spendera tid med varandra. Man pyntar julgranen, lägger julklappar under granen och julbakar. Man skapar den stämning som gör alla lyckliga, glada, alla tillsammans för att ha roligt. ”
Höjaskolan i Malmö, med läxhjälparna Madeleine, Freja och Raja
9. Gottsundaskolan (Uppsala). Motivering: ”Vår positivitet och julkänsla var så stor att det svämmade över och fyllde hela två hus. Under terminen har eleverna utvecklats enormt – med allt från närvaro och ambition till prestation i skolan! Våra hus reflekterar vår glädje, julfeeling och ett bra avslut på höstterminen!”
10. Väsby Skola (Upplands Väsby). Motivering: ”Delarna beskriver vår skola. Skolan vi har läxhjälp på. Som du ser är alla delarna unika på sitt sätt, detta symboliserar oss elever. Vi alla är unika på vårt sätt och är olika bra på olika saker. Läxhjälpen gör att vi kan få hjälp med att bli bättre på det vi är mindre bra på och få chansen att nå våra mål och åstadkomma mer. Därför fick varje elev göra en del av huset och uttrycka sin konst och fantasi. ”
”Läxhjälpen gör att vi kan få hjälp med att bli bättre på det vi är mindre bra på och få chansen att nå våra mål och åstadkomma mer.”
Väsby Skola i Uppsala
11. St: Olofskolan (Sundsvall). Motivering: ”På passet var vi 13 elever, nästan alla kom alltså! Tillsammans har vi byggt ihop ett pepparkakshus som vi är så nöjda med.”
Eleverna tycker: “Det känns så bra att komma till Läxhjälpen för ni är alltid så snälla och man får så bra hjälp men man får också göra sånt här roligt ibland”, “Läxhjälpen har en fin gemenskap och man får verkligen hjälp med det man behöver”. “
”Vi får en annan syn på våran egna utveckling och potential”, “Det blir lättare att utvecklas när man vet vad man är bra och sämre på, samt vad man kan förbättra”.
”Vi skulle kalla vårt hus ett “kreativt mästerverk” som visar på vår goda samarbetsförmåga och som symboliserar Läxhjälpen. På Läxhjälpen hjälper vi också varandra genom teamwork när vi jobbar med skolarbetet. Vi får hjälp av våra läxhjälpare men vi hjälper också varandra. Vi har också skrivit Läxhjälpen, namnet på vår skola och målat de fyra räknesätten som vi ofta jobbar med på huset.”
”På Läxhjälpen hjälper vi också varandra genom teamwork när vi jobbar med skolarbetet. Vi får hjälp av våra läxhjälpare men vi hjälper också varandra. ”
St: Olofsskolan i Sundsvall
12. Vättleskolans TT-Grupp (Göteborg). Motivering: ”Vi har skapat Läxhjälpens värld, där allt är möjligt! Vårt koncept är att varje litet pepparkakshus representerar varje elev som går på Läxhjälpen och det stora pepparkakshuset är Läxhjälpen där vi alla samlas. Alla ser olika ut och har olika förutsättningar men är lika välkomna! I Läxhjälpens värld får allas drömmar plats oavsett hur små eller stora de är och ingenting är omöjligt.”
”I Läxhjälpens värld får allas drömmar plats oavsett hur små eller stora de är och ingenting är omöjligt.”
Vättleskolans TT-grupp i Göteborg
13. Vättleskolans MO-grupp (Göteborg). Motivering: ”Alla gjorde en sida av huset för att representera våra personligheter. Alla våra personligheter sammansätts när huset är byggt och att de representerar hur Läxhjälpen kan föra samman olika kulturer, uppväxten och personligheter. Detta leder till något fint, ett ställe där vi alla kan vara oss själva!”
”Alla våra personligheter sammansätts när huset är byggt och att de representerar hur Läxhjälpen kan föra samman olika kulturer, uppväxten och personligheter.”
Vi använder cookies på vår hemsida för att anpassa innehåll och analysera vår besökstrafik. Tryck här för att läsa mer om cookies.
Nödvändiga Cookies
Dessa cookies är nödvändiga för att vår webbplats ska fungera och kan därför inte stängas av. De används till exempel när du ställer in personliga preferenser, loggar in eller fyller i ett formulär. Du kan ställa in så att din webbläsare blockerar eller varnar dig om dessa cookies, men vissa delar av webbplatsen fungerar inte då.
Cookies som används
close-cookie-bar
wants-ec-cookies
wants-fc-cookies
wants-mc-cookies
wants-ac-cookies
Funktionella Cookies
Cookies som används
Cookies för analys
Dessa cookies låter oss räkna antal besök och trafikkällor så att vi kan mäta och förbättra vår hemsida. Informationen som dessa cookies samlar in är helt anonym. Om du inte tillåter dessa cookies vet vi inte när du har besökt vår webbplats.