Läxhjälpen
Intranät login knapp Intranät login knapp

”I nian insåg jag allvaret med skolan”

Natnael och Ermyas är två elever på Stora Sätraskolan i Gävle som spenderar två eftermiddagar i veckan med Läxhjälpen. Läxhjälparen Nimiane Birath nämner att det är tydligt vilken förändring Läxhjälpen har på sina elever. Höjda betyg, ökad motivation och bättre samarbete är några av de saker som Läxhjälpen har hjälpt till med.

Tom bild

– I nian insåg jag allvaret med skolan, säger Natnael, en av eleverna i läxhjälpsgruppen på Stora Sätraskolan i Gävle.

Natnael började hos Läxhjälpen hösten 2021. Innan Läxhjälpen var hoppet lågt, speciellt när det kom till att klara matten. Att plugga hemma var svårt på grund av alla distraktioner. Natnael förklarar att det inte fanns något annat val än att börja på Läxhjälpen.

– Jag har höjt mina betyg, säger Natnael och förklarar hur han inte enbart fått hjälp med SO, svenska, engelska och hemkunskap, utan även lärt sig samarbeta och att respektera andra.

Läxhjälparen Nimiane och Ermyas, elev i Läxhjälpsprogrammet.

Ekonomistudenten Nimiane Birath, 21 år, är en av de läxhjälpare som stöttar Natnael och Ermyas, en annan elev i Läxhjälpsprogrammet, under två dagar i veckan på Stora Sätraskolan i Gävle. Något hon lärt sig av att arbeta på Läxhjälpen är att lite motivation går långa vägar. 

”Oftast kan de mer än de själva tror, men de behöver bara en hjälpande hand.”

Nimiane, läxhjälpare

Hon märker tydligt vilken förändring Läxhjälpen har på eleverna.

– Den förändring som jag blir mest positivt överraskad över är när vi har sett elever vara stökiga och ofokuserade, som tidigare har lämnat klassrummet, och nu sitta och aktivt studera med motivation under hela passet, förklarar hon.

Eleven Ermyas är också med i läxhjälpsgruppen och håller med om att Läxhjälpen motiverat honom till att studera mer.

”Det är tack vare läxhjälparna jag kommer hit varje gång.”

Ermyas, elev i Läxhjälpsprogrammet

Ermyas menar att det är dem som har motiverat honom att studera.

Natnael förtydligar att han inte kunde ha fått bättre läxhjälpare än dem han har nu. Motiverande, förstående, snälla och sociala är några av de kvaliteter som både Ermyas och Natnael tycker att en läxhjälpare ska besitta.

– Man kan vara sig själv med dem, förklarar Natnael.

I slutet av varje läxhjälpspass leker de lekar som kurragömma och maffia vilket stärker sammanhållningen i gruppen. Nimiane menar att det hjälper eleverna till att bli motiverade att komma till passen.

”Det bästa med Läxhjälpen är sista timmen när vi brukar göra något kul för då finns det något att längta till, inte bara plugg.”

Natnael, elev i Läxhjälpsprogrammet

Ermyas håller med om att “sista timmen” är det bästa. Både Natnael och Ermyas tycker att skolan känns bättre och att motivationen är högre efter att ha börjat på Läxhjälpen och i framtiden hoppas de båda på att komma in på gymnasiet. Det är något som de pratar mycket om under läxhjälpspassen. Nimiane avslutar med en påminnelse till sina elever och till alla elever i läxhjälpsgrupper runtom i landet:

”Du kommer att nå dina mål och klara det, bara du gör ett ärligt försök och kämpar. Det gör ingenting om du känner att det är svårt, om en kort period kommer du se tillbaka på det här och tycka att det var enkla saker du lärde dig. Ibland kanske du känner att det är hopplöst, men det gäller att stanna på rätt väg och trampa framåt.”

Nimiane, läxhjälpare

Texten är skriven av Maya Sjöstedt, läxhjälpare på Stora Sätraskolan i Gävle, under vårterminen 2022.