Utbildnings- och integrationsminister Simona Mohamsson besöker Läxhjälpen
I veckan besökte utbildnings- och integrationsminister Simona Mohamsson en grupp i Läxhjälpsprogrammet på Väsby skola. Det var ett tillfälle för ministern att få en djupare inblick i Läxhjälpens verksamhet och effekt, och samtidigt få möjlighet att höra elevernas tankar, funderingar och frågor som rör skola och utbildning.
Väsby skola ligger strax norr om Stockholm och är en av Läxhjälpens 102 samarbetsskolor. Tidigare i veckan besökte utbildnings- och integrationsminister Simona Mohamsson en av läxhjälpsgrupperna på skolan, där hon fick träffa både elever, läxhjälpare och skolpersonal.
Inblick i Läxhjälpens resultat och effekt
Genom besöket fick Mohamsson en djupare inblick i hur Läxhjälpsprogrammet fungerar i praktiken. Läxhjälpens generalsekreterare, Karin Nolke Grubbström, lämnade även över Läxhjälpens nya rapport som går djupare in på verksamhetens effekt och resultat samt de samhällsutmaningar vi står inför. Rapporten tar bland annat upp att:
- Det är ett slöseri med unga människors välmående och rent samhällsekonomiskt att vi inte lyckas stoppa det komeptensläckaget som uppstår när nästan 20.000 unga inte klarar skolan varje år.
- Med relativt små medel kan vi hjälpa fler att klara grundskolan och nå gymnasiebehörighet. Med ökade resurser kan vi på Läxhjälpen göra mer.
- Vi behöver satsningar som gör skillnad här och nu. Ungdomar som går i skolan idag har inte tid att vänta på lösningar som tar flera år att implementera och utvärdera.
Med på besöket var kommunalråd Emelie Voetmann och vice ordförande i utbildningsnämnden Per Nelsson, båda från Upplands Väsby kommun.

Frågestund med läxhjälpselever
Under besöket gavs det möjlighet till en frågestund tillsammans med några av läxhjälpseleverna. Eleverna fick ställa frågor om hur politikerna ser på olika skolfrågor. Några funderingar som dök upp från eleverna var bl.a:
- Varför är grundskolan obligatorisk, men inte gymnasiet?
- Varför har man inte nationella prov i fler årskurser?
- Hur sätts kunskapskraven?
- Hur gör ni för att minska stress i skolan?
Eleverna och politikerna diskuterade även olika ståndpunkter i frågor som rör både lärande och skolmiljö. Efter frågestunden berättade flera av eleverna att det var ett givande besök.
– Jag tyckte det var bra att vi fick ställa frågor och att de svarade, säger en av eleverna som var med på plats.
Samarbeten med skolor är en framgångsfaktor
Läxhjälpens samarbete med skolor runt om i landet är en viktig framgångsfaktor för att fånga upp elever som riskerar att inte klara skolan. Mohamsson fick höra Väsby skolas rektor, Caroline Nyström Avander, läraren Shahpar Shahram och Läxhjälpens regionchef, Arash Lohrasbi, berätta mer om samarbetet med Läxhjälpen och effekterna det har på läxhjälpelevernas resultat och självkänsla.
Vi behöver åtgärder som gör skillnad nu
Besöket på Väsby skola gav en konkret bild av hur Läxhjälpen gör skillnad för elever som riskerar att inte klara grundskolan. För Läxhjälpen är detta också ett viktigt tillfälle att visa hur ett långsiktigt och strukturerat samarbete mellan skola, civilsamhälle och näringsliv kan stärka likvärdigheten i skolan och samtidigt bidra till samhällsekonomiska vinster. Det ger dessutom politiken värdefulla insikter om vilka lösningar som faktiskt fungerar och kan skalas upp nationellt.
– Med små medel skapar vi enorm samhällsnytta. Att jobba förebyggande genom oss för att fler ska klara skolan lönar sig många gånger om för samhället. Vi behöver åtgärder som gör skillnad här och nu, och genom samarbeten mellan olika delar av samhället kan vi nå längre, säger Karin Nolke Grubbström.

Mer om Stiftelsen Läxhjälpen
Läxhjälpens rapport och resultat läsåret 24/25 – vad händer om kompetensläckaget fortsätter?
Idag släpper Stiftelsen Läxhjälpen resultaten för läsåret 2024/2025. I årets…
Vårt arbete
Var du växer upp och vad dina föräldrar har för utbildningsbakgrund spelar ofta en avgörande roll för vilka som når gymnasiebehörighet i…