Stiftelsen Läxhjälpen lämnar remissvar på utredning om förstärkningsundervisning
I december 2024 lämnade regeringens utredning Mer obligatorisk undervisningstid för de som behöver det sitt slutbetänkande SOU 2024:94 – Förstärkningsundervisning i skolan – En försöksverksamhet för fler behöriga elever. Läxhjälpen har lämnat ett remissvar som bland annat betonar att ett samarbete med civilsamhället under försöksverksamheten vore gynnsamt, samt att förstärkningsundervisningen bör kunna bedrivas av externa parter med beprövade metoder.

Ungefär var sjunde elev lämnar årligen grundskolan utan behörighet till ett nationellt gymnasieprogram, vilket kan vara ett stort hinder för deras fortsatta utbildning och väg ut i vuxenlivet. Regeringens utredning konstaterar att många elever i behov av stöd skulle kunna få det genom mer obligatorisk undervisningstid med behöriga lärare. Utredningen pekar även på att många elever skulle gynnas av att få stöd under andra betingelser än den ordinarie undervisningen.
Stor potential i ett samarbete med civilsamhället
Studier visar att elever som deltar i Läxhjälpsprogrammet i minst en termin i högre utsträckning uppnår gymnasiebehörighet jämfört med jämförelsegrupper. Utifrån detta ser Stiftelsen Läxhjälpen en stor potential i civilsamhällets bidrag till genomförandet av förstärkningsundervisningen. I vårt remissvar föreslår vi:
- Att stödundervisning även ska kunna genomföras av externa parter, såsom civilsamhällets aktörer, i nära samverkan med skolan.
- Att statsbidraget för försöksverksamheten utformas så att ideella organisationer och stiftelser kan delta om huvudmannen så önskar.
- Att skolor uppmanas att samverka med civilsamhället i utformningen av sommarlovsskolan.
– Försöksverksamheten bör ta tillvara på den kompetens och erfarenhet som redan finns inom civilsamhället. Vi har exempelvis lång erfarenhet av att arbeta med elever i behov av stöd som ett komplement till skolan, och vi vet att fler vuxna förebilder i elevernas närhet kan vara både inspirerande och motiverande för dem att klara skolan, säger Karin Nolke Grubbström, generalsekreterare för Stiftelsen Läxhjälpen.
Läs hela pressmedelandet här.

Stiftelsen Läxhjälpen lämnar remissvar på utredning om lärarutbildning
Stiftelsen Läxhjälpen har idag lämnat sitt remissvar på den statliga…

Stiftelsen Läxhjälpen välkomnar förslag om en mer skolnära lärarutbildning
I tisdags förra veckan lades förslagen från utredningen Utveckla lärar-…