Läxhjälpen
Intranät login knapp Intranät login knapp

Stiftelsen Läxhjälpen välkomnar förslag om en mer skolnära lärarutbildning

I tisdags förra veckan lades förslagen från utredningen Utveckla lärar- och förskollärarutbildningarna fram. Stiftelsen Läxhjälpen välkomnar förslagen, med särskild betoning på vikten av att lärarstudenterna får med sig praktiska erfarenheter samt blir väl förberedda för kommande yrkesutövning.

Två personer står framför en whiteboardtavla i ett klassrum. De bläddrar i några böcker.

Utredningen tillsattes förra året eftersom att den svenska skolan står inför stora utmaningar. Nu framhålls bland annat behovet av en utbildning som är mer skolnära. Stiftelsen Läxhjälpen har länge möjliggjort för lärarstudenter att skaffa sig värdefull erfarenhet i klassrumsmiljö, något som bidrar till att de blir förberedda på vad de kommer att möta i sin roll som lärare.

– Att arbeta som läxhjälpare är ett utmärkt sätt för lärarstudenter att få praktisk erfarenhet av att möta elever. Studenterna får både pedagogiska verktyg och insyn i skolans vardag, vilket gör dem bättre förberedda för läraryrket. Dessutom får de tips på konkreta metoder för att stötta elever att nå sina mål, säger Karin Nolke Grubbström, generalsekreterare för Stiftelsen Läxhjälpen.

Linnea Laudon jobbar som läxhjälpare under tiden hon pluggar till lärare. Hon berättar om sin upplevelse av jobbet, som har hjälpt henne att både utveckla pedagogiska färdigheter och förmågan bygga relationer med elever samt möta deras olika behov.

– En av de stora fördelarna med att jobba som läxhjälpare samtidigt som jag pluggar till lärare är att i större utsträckning få möta elever i skolmiljö. Det har gett mig möjligheten att testa vad som fungerar och inte i praktiken, både när det kommer till att lära ut och att motivera olika elever.

Linnea Laudon, läxhjälpare som studerar till lärare

Jobbet som läxhjälpare gör att fler får upp ögonen för läraryrket

Utredningen pekar även på att det är lågt söktryck till lärarutbildningarna. Läxhjälpen ser dock en positiv effekt till följd av att studenter jobbar som läxhjälpare. Dels får de läxhjälpare som pluggar till lärare djupare insikt i vad arbetet med elever. Vi ser även att studenter utan pedagogisk inriktning får upp ögonen för läraryrket. Under föregående läsår valde 13 läxhjälpare att byta utbildningsinriktning och påbörja lärarstudier.

– Det är glädjande att se att erfarenheten som läxhjälpare inte bara ger lärarstudenter praktiska färdigheter utan också inspirerar fler att välja en karriär inom pedagogik. Det visar vilken stor inverkan den här typen av arbete kan ha.

Karin Nolke Grubbström, generalsekreterare för Stiftelsen Läxhjälpen

Fler samarbeten mellan olika aktörer behövs

Stiftelsen Läxhjälpen uppmanar regeringen och utbildningsinstitutioner att utforska närmare samarbeten mellan olika aktörer, såsom civilsamhällesorganisationer, för att ge lärarstudenter fler möjligheter till relevant erfarenhet av att arbeta med barn och unga. Sådana samarbeten stärker utbildningssystemet och ger framtidens lärare bättre verktyg för att möta skolans utmaningar.