Nytt kunskapsunderlag – genom samverkan kan vi ge fler en jämlik chans att klara skolan
Varje år lämnar tusentals elever grundskolan utan gymnasiebehörighet – en utmaning som påverkar både individen och samhället. Men genom samarbete mellan civilsamhället och skolan finns det stora möjligheter att göra skillnad. För att inspirera och främja djupare samverkan har Rädda Barnen, Friends, Idrott utan gränser och Stiftelsen Läxhjälpen tagit fram ett nytt kunskapsunderlag.
Att klara skolan är viktigt i många avseenden. Det är bland annat en skyddsfaktor mot utanförskap och psykisk ohälsa. Varje år lämnar dock cirka 15 procent av eleverna grundskolan utan behörighet till gymnasiet, något som får allvarliga konsekvenser för både den enskilda eleven och för samhället i stort.
Vi på Stiftelsen Läxhjälpen har varit engagerade i frågan sedan 2007, då vi startade vår verksamhet. Något som blir alltmer tydligt med tiden är att vi behöver bli fler som samverkar för att tackla utmaningarna som ligger till grund för att tusentals ungdomar som inte når gymnasiebehörighet.
Kunskap och samverkan hjälper oss att tackla utmaningarna
För att ta reda på hur civilsamhället kan bidra till att fler elever i den svenska skolan når gymnasiebehörighet behöver vi veta:
- Vilka utmaningar står den svenska skolan och eleverna inför?
- Vad säger forskning?
- Hur kan civilsamhället bidra?
Dessa är några av frågorna vi försöker besvara i det nya kunskapsunderlaget som släpp idag. Kunskapsunderlaget är gemensamt framtaget med Rädda barnen, Idrott utan gränser och Friends, som en del av satsningen En jämlik chans att klara skolan. Vi hoppas att materialet ska inspirera och främja samarbete mellan aktörer som tillsammans vill göra skillnad för att fler elever ska få en jämlik chans att klara skolan.
– Jag är väldigt glad över att vi på Stiftelsen Läxhjälpen har varit med och tagit fram detta kunskapsunderlag. Vi hoppas att underlaget kan bidra till att förenkla samarbeten mellan civilsamhälle och skola, för att fler elever ska få jämlika möjligheter att klara grundskolan.
Matilda Waldton, operativ chef på Stiftelsen Läxhjälpen
Satsningen En jämlik chans att klara skolan leds av civilsamhällesaktörer med finansiering från Vinnova. Genom ett missionsinriktat arbetssätt testas nya vägar för att på sikt få till en systeminnovation – hitta lösningar, insatser och nya sätt för att fler elever ska klara skolan.
Här kan du ta del av kunskapsunderlaget.