”Utan Läxhjälpen hade jag aldrig gått ut nian med så här bra betyg!”

I våras gick Hamdi ut årskurs nio på Rinkebyskolan i norra Stockholm. Under två års tid, två gånger i veckan, har Hamdi gått till Rinkebyskolans annex efter skoltid. Här träffar hon 14 andra elever och tre läxhjälpare som tillsammans läser läxor, arbetar med studietekniker och pratar om framtiden. Tillsammans med sin läxhjälpare Sebastian har hon under det senaste läsåret arbetat hårt för att höja sina betyg med målet att komma in på gymnasiet. Drömmen blev till slut verklighet, i höst börjar hon nämligen på Vård- och omsorgsprogrammet på Didaktus.

Innan Hamdi började på Läxhjälpen tyckte hon att skolan stundtals var svår. Det var ofta vikarier i skolan som gjorde det svårt för Hamdi att få lektionerna att gå ihop. Hon berättar att sedan hon började på Läxhjälpen så har hennes studieteknik förbättrats, och skolan blev sakta men säkert lättare och lättare. Hon märkte även skillnad i klassrummet, när klasskompisarna, som också gick på Läxhjälpen, tog skolan på större allvar då gymnasievalet närmade sig med stormsteg. Det blev lugnare och lättare att koncentrera sig.

Utan Läxhjälpen skulle jag inte ha gått ut nian med så här bra betyg. Jag tror aldrig att jag hade nått 200 poäng utan Läxhjälpen, nu gick jag ut med 250! Jag har höjt mig jättemycket, jag hade flera F innan, nu har jag inga alls.

Sebastian har arbetat på Läxhjälpen i ett år och han märker stor skillnad på Hamdi på bara ett års tid. Han menar att Hamdi har blivit mycket säkrare i sig själv, hon tror på sig själv och på att hon klarar av sina studier. Han tycker också det är häftigt att se glädjen i Hamdi och de andra läxhjälpseleverna, när gruppen har pluggat en tid inför ett prov och sen efteråt får höra att alla klarade det.

När Sebastian fick höra talas om Läxhjälpen för första gången blev han intresserad direkt. Det var under en föreläsning på KTH där han studerar som en annan läxhjälpare presenterade organisationen och våra värderingar. Han hade många kompisar som jobbade med läxhjälp för andra företag, men det var något med Läxhjälpen som stack ut.

Jag kände att ja, de andra företagen hjälper de elever som har nästan alla förutsättningar, deras föräldrar kan betala för att någon kommer hem till dem. De går ofta på bra skolor, eller duktiga skolor inne i stan. Då kanske det är bättre om man kan hjälpa till. Det är verkligen inte bara en inkomst, det är så mycket mer.

Sebastian fortsätter och berättar att det bästa med Läxhjälpen är att den är “hands on”, i områden där det verkligen behövs, istället för att prata om vad som behöver göras så görs det. Han hoppas att företagen som samarbetar med oss fortsätter att göra det, då han ser resultaten direkt i form av höjda betyg, avklarade prov och elevernas stärkta självkänsla.

Läxhjälpseleven Hamdi önskar också att fler ungdomar som hon skulle få möjligheten att gå på Läxhjälpen. Hon tycker att det har varit en riktigt bra möjlighet för henne och att hon kommer att ta med sig mycket av det hon lärt sig till gymnasiet. Det har också varit skönt att ha en plats dit man kan komma och fokusera helt på läxorna, samtidigt som det finns kompisar och läxhjälpare som Sebastian i närheten. Hamdi avslutar med att säga att hon är förväntansfull inför gymnasiet men lite nervös, varpå Sebastian svarar:

Fortsätt tro på dig själv. Kämpa hårt så kommer det bli bra. Du är smart, du är duktig och du kan!

Med de orden tackar vi Hamdi och Sebastian för att de har ställt upp på att intervjuas, önskar Sebastian all lycka med sina studier på KTH och Hamdi en givande studietid på Didaktus. Tack vare Läxhjälpen och läxhjälpare som Sebastian får elever som Hamdi förutsättningarna att höja sina betyg, nå sina mål och utvecklas. Tillsammans gör vi skillnad, på riktigt.

 

Denna intervju återfinns i vår verksamhetsberättelse från 2016/2017, du hittar hela den här.