Möt vår läxhjälpare Sara

Under våren kommer små intervjuer med våra läxhjälpar-hjältar att publiceras på vår hemsida och i våra sociala medier. Idag läser vi om Sara Razzaq Tchekhims histroria, om hur hon insåg att hon var en fena på att lära ut och om varför hon sökte sig till just Läxhjälpen. Hör även Saras minne från en elev som hon hade under en tid. 

Mitt namn är Sara Razzaq Tchekhim och är 25 år gammal. Jag är examinerad högskoleingenjör inom Byggteknik med arkitektur och studerar nu till Civilingenjör Väg- och vattenbyggnad. I samband med studierna jobbar jag som läxhjälpare och tolk.

Min skolgång var inte den enklaste. Jag fick oftast kämpa med mina skoluppgifter ensam eftersom jag inte hade någon som kunde hjälpa mig efter skoltiden, som tex äldre syskon. Uppgifter som skulle kunna ta bara någon timme att genomföra tog mig flera timmar att göra. Detta lärde mig att vara extra försiktig och alltid göra något bra som sticker ut bland mina klasskamraters inlämningar. Jag lärde mig även att hjälpa alla som behöver hjälp i skolan eftersom jag inte vill att någon ska behöva lida så som jag gjorde.

Efter gymnasiet försökte jag dela med mig av min erfarenhet i skolan och hjälpa mina vänner och bekanta både när det gäller studierna samt valet av gymnasie- och högskoleutbildning. Jag hjälpte några personer med sina studier och med tiden insåg jag att jag har lätt för att förklara och framföra problemlösningar på ett enkelt sätt. Då började jag söka efter ett jobb i samband med studierna, där jag verkligen behövdes. Efter ett antal sökningar stötte jag på Stiftelsen Läxhjälpen som jag blev mycket intresserad av, speciellt då jobbet är anpassat för att högskoleelever ska kunna undervisa. I början av vårterminen 2015 började jag jobba som en ordinarie läxhjälpare i Apelgårdskolan.

Som läxhjälpare gäller det inte bara att hjälpa med läxorna för att höja betygen. Det gäller även att få eleverna att se den ljusa framtiden framför sig och att få dem att bilda ett mål som de ska sikta på. Vår relation med eleverna spelar en mycket stor roll för hur de presterar i läxhjälpen. De ska våga säga allt de tycker och tänker utan att något hindrar dem. Eleverna är idag mycket nära oss vilket får dem att se Läxhjälpen som en plats för vänner som träffas för att umgås och plugga tillsammans.

Läxhjälpen har bidragit med mycket bra insatser i samhället. Många elever som hade tappat hoppet om att bli antagna till gymnasiet och bilda sig ett bra liv, fick hoppet tillbaka. Barn som bara gick runt och busade i gatorna, fick chans att ta tag i skolan igen och få mycket hjälp av Läxhjälpen för att bilda sig en bra framtid.

Ett minne från Läxhjälpen som jag aldrig kommer att glömma var då en elev kom fram till mig under hans sista dag i Läxhjälpen och sa ”Utan er hade jag aldrig klarat mig, tack”. Dessa ord ger mig mycket energi varje gång jag känner mig trött. Lyckan som jag känner varje gång någon av mina elever kommer fram och berättar om det höga betyget den har fått i ett visst prov, går inte att beskriva.

//En stolt läxhjälpare.