“Jag kan prata med Taaba om allt, vi är bästa kompisar!”

img_5567

Itgelt gick nyligen ut årskurs nio från Skarpatorpsskolan i Skarpnäck, i södra Stockholm. Han kom till hösten 2016 in på sitt drömgymnasium, NTI-gymnasiet, på Odenplan i Stockholm. Han läser teknikprogrammet, och vill plugga på KTH i framtiden för att bli civilingenjör. Itgelt och hans läxhjälpare Taaba, delar här med sig om sin berättelse. Itgelt började på Läxhjälpsprogrammet i början av årskurs åtta, och har haft Taaba som läxhjälpare sedan mitten av åttan.

Taaba och Itgelt känt varandra i 1,5 år. Innan Läxhjälpen orkade Itgelt inte göra läxorna, han hade inte tid hemma då han var tvungen att hjälpa till med matlagning och att passa sin lillasyster. Hans föräldrar hade också svårt att hjälpa till då de inte kunde språket så bra. Men med Läxhjälpen kan han koncentrera sig, han får hjälp med att förbättra sin studieteknik och har höjt sina betyg rejält. Taaba, då lärarstudent och numera anställd lärare, såg verkliga möjligheter i jobbet på Läxhjälpen.

– Jag är här där det verkligen behövs. Jag är inte hemma hos någon för att höja dens betyg från ett C till ett B. Utan jag är där för att försöka hjälpa dessa elever till att ens få ett betyg. Det är skillnaden, och det var därför jag sökte hit.

Itgelt hade en avslappnad stil till studierna innan Läxhjälpen. Han gled ofta in sent och störde gärna. Läxorna blev aldrig gjorda och Itgelt tyckte skolan var jobbig. Men det förändrades efter Läxhjälpen – Itgelt kunde ta mer utrymme och vågade hjälpa andra elever med exempelvis matte. Läxorna blev gjorda, och det blev lugnare på lektionerna. Han känner sig mer förberedd och slipper skriva av en kompis läxa.

– Jag kan koncentrera mig mycket bättre nu än vad jag kunde innan jag gick på Läxhjälpen. Jag vill verkligen göra läxorna. Jag vet ju att det är bra för mig i framtiden.

Itgelt lärde sig även hur han skulle plugga som bäst. Nämligen att först försöka själv, sen fråga en kompis och sist fråga sin läxhjälpare. Det var det bästa med Läxhjälpen, att man kan få tid en och en. Det hade aldrig lärarna tid med. Men Taaba kunde förklara mer utförligt, konsekvenser, anledningar, orsaker. Det är ju det som ger bättre betyg. Det har alltid varit stort tryck på grupperna i Läxhjälpen, för varje elev som gick ut nian så ville två nya börja, berättade Itgelt, och Läxhjälpen är väldigt omtyckt i Skarpatorpsskolan.

En av framgångsfaktorerna på Läxhjälpen är elevkontrakt. Eleven och läxhjälparen fyller i och skriver på ett kontrakt, som innebär att du som elev dyker upp, har med dig läxor och sköter dig. Gör du inte detta finns risken att kontraktet rivs och att du förlorar din plats. Taaba håller med, och menar på att just elevkontraktet är en av de bästa delarna av Läxhjälpen.

– Det visar verkligen att det inte är en fritidsgårdsverksamhet, utan att du kommer hit, du har med dig läxor och du har en skyldighet att komma i tid. Annars kan platsen gå till någon annan. Ibland har jag behövt ta fram kontraktet och säga att, ‘Du har skrivit på, vill du gå kvar eller inte?’, men i 100 % av fallen har eleverna sagt att de vill gå kvar och att de ska skärpa sig. Kontraktet väger tungt.

En annan del av Läxhjälpen är Dagens mål, som alla elever skriver i början på passen och följer upp i slutet. Detta tycker Itgelt är bra och givande.

– Man måste ha ett mål för att klara läxorna, för att klara studierna. Sätter man inte ett mål vet man inte vad man ska göra.

När vi pratar om vilka framgångar som Taaba ser hos Itgelt, dröjer det inte länge innan lovorden haglar. Taaba ser en stor framgång hos Itgelt i att han främst har höjt sina betyg, med inte mindre än 50 poäng! Han utvecklades också mer socialt och kunde prata med alla klasskompisar utan att det blev bråk eller tjafs. Sist men inte minst märktes det väldigt tydligt hur Itgelt blev allt mer studiemotiverad och insåg mot slutet av tiden på högstadiet att det är för hans eget bästa som han måste engagera sig.

Vi pratar också om vad det bästa med Läxhjälpen är. Itgelt tycker att det bästa är att man får mer tid med sina klasskamrater och att man får utförlig hjälp, mycket mer än i den vanliga klassen. Där kan de ibland vara upp mot 35 elever, vilket gör det svårt för lärare att hinna med alla. Taaba tycker att det bästa med Läxhjälpen är att den är där den verkligen behövs, att den är gratis för eleverna och att man aldrig arbetar ensam.

– Det är så mycket som är bra med Läxhjälpen. Att vi har företag som tror på idén och går in och stöttar och verkligen hjälper till, det är också grymt. Det var någon som sa det på en partnermiddag också, att de vill ta sitt samhällsansvar. Det är ju stora företag vi pratar om i vissa fall, i andra fall lite mindre, men ofta är det företag som direkt ser en skillnad när de går in som partner. Ungdomarna är inte ute på kvällarna längre, de ränner inte runt i området och de försover sig inte till skolan. Win-win.

Samhällsansvaret är något som både Taaba och Itgelt ser som en stor vinst. En hel Globen full med elever som varje år inte klarar behörigheten till gymnasiet, det kostar samhället otroligt mycket, både i pengar och förlorad kunskap. Taaba resonerade kring att om vi inte tar hand om ungdomarna, kommer de inte kunna ta hand om oss. Itgelt håller med, och vill att fler ungdomar ska kunna få möjligheten att gå på Läxhjälpen.

– Utbildning är det bästa man kan ha. Jag tycker att alla borde få gå, man höjer sina betyg och kan koncentrera sig bättre i skolan. Det är viktigt för att kunna uppnå sina mål.

Läxhjälpen finansieras ju helt av näringslivet och vi undrade vad Taaba och Itgelt skulle vilja säga till de företag som är våra partners, Taaba sa såhär:

– Gör det mer! Haha, nej då. Jag vill verkligen ödmjukt tacka för vad de bidrar med. Alla gör vad de kan, oavsett om det är pennor eller lokaler eller miljoner. Utan dem skulle Läxhjälpen inte finnas. Varenda liten grej räknas.

Vi undrade till sist om de hade någonting de ville säga till varandra, och Itgelt tog då sats och förklarade för Taaba att: “Jag är tacksam för att du har hjälpt mig med mina studier, och hjälpt mig att få bättre betyg och hjälpt mig att börja på min favoritskola.”

Med dem orden tackar vi Taaba och Itgelt för att de ställt upp på denna intervju, önskar Taaba ett stort lycka till i sin framtida roll som lärare, och Itgelt en underbar och givande studietid på NTI-gymnasiet. Tack vare Läxhjälpen får elever som Itgelt förutsättningarna att höja sina betyg, nå sina mål och utvecklas. Itgelt kom in på sitt drömgymnasium och är på väg mot KTH och ingenjörsutbildningen. Vilka andra drömmar kan vi tillsammans hjälpa ungdomar att nå?