Intervju med eleven Ayat på Järvaskolan!

Foto: Dahkwaz Krit

Klockan är 16.30 och Läxhjälpen drar igång på Järvaskolan. Eleverna börjar droppa in, de skriver i sina målböcker och berättar vad de har att göra, allt från läxor till kommande prov. De tre läxhjälparna delar upp eleverna i ämnesgrupper och således placeras eleverna i tre olika klassrum.

Ayat är lika pratglad som vanligt och sitter långt fram i klassrummet med ett stort leende. Bredvid sig har hon sin kusin och bästa kompis Sara, som också går på Läxhjälpen.

”Jag och Sara kommer alltid hit först. Jag är redo att plugga och är full av energi. Jag sprider positiv energi så att alla får bra betyg, haha. Jag är högljudd men alla gillar mig.

Jag jobbar och sedan socialiserar jag under fikat.” berättar Ayat.

För Ayat var insikten om att ta tag i skolan starten till att börja på Läxhjälpen, dels för att möjligheten fanns och för att hon ville lägga till en aktivitet i vardagen men framförallt för att hjälpen hon behövde till läxorna inte fanns i hemmet.

Nu går Ayat i nian och har gått på Läxhjälpen i ett år. Hennes betyg har höjts men det viktigaste hon har lagt märke till är hur hennes självbild har förändrats. Innan hon började på Läxhjälpen tyckte hon att det var coolt att vara okunnig och spelade gärna dum i olika situationer. Nu har hon förstått att det är roligt att vara insatt, påläst och välformulerad. Ayat menar att det är läxhjälparna och deras samtal som har gjort att självbilden och viljan till att vara på ett annat sätt,  att ”vara sig själv” som Ayat säger, känns mer självklar. Efter passen vill hon dela med sig av kunskapen och använda fina och välformulerade ord när hon pratar med hennes kompisar och familj.

Under passen är eleverna nyfikna på läxhjälparna. Det blir lätt stora samtal om livet, religion och världen. Eleverna vill veta vad läxhjälparna har för tankar om ämnet, och det är då förebilder, trygghet och motivation skapas.

Utan samtalen under passen skulle Läxhjälpen bli något annat, berättar Ayat. Hon hade inte velat komma och hade inte heller känt sig lika uppfylld av glädje och motiverad till skolan.

Ayat säger att tack vare Läxhjälpen har hon blivit mer öppensinnad och framtiden känns lättare för att hon tror på sig själv. Hennes plan är att gå ut högstadiet med bra betyg, börja på gymnasiet i Samhällsvetenskapsprogrammet och sedan utbilda sig till ämneslärare. För i framtiden vill Ayat bli SO-lärare, föreläsare och författare.

Klockan är 19.30 och Läxhjälpen slutar för idag. ”Hejdå ha det fint, vi ses på onsdag, 16.30 som vanligt. Och, lycka till på provet!” – Ebba Gradin, läxhjälpare på Järvaskolan.

Foto: Dahkwaz Krit